VUOSI VALOKUVAUSTA – KUINKA KEHITÄN PALVELUITANI?

28.05.2019
Tein viime kesänä ensimmäiset asiakastyöt valokuvauksen parissa. Vuoden ajan valokuvaus on kulkenut sivutoimisena mukanani, välillä aktiivisemmin ja välillä hiukan passiivisemmin. Koen kuitenkin oppineeni paljon, niin valokuvaamisesta itsestään kuin valokuvausalasta sekä bisneksestä. Paljon on vielä todellakin opittavaa, mutta matkan varrella nälkä on niin sanotusti kasvanut syödessä, ja into uuden opetteluun on tällä hetkellä todella kova. Mitkä asiat sitten ovat muuttuneet tässä vuoden aikana, ja mihin asioihin pyrin jatkossa kiinnittämään huomiota entistäkin enemmän?

Lapsikuvaus studiossa

Luota itseesi!

Valokuvaus alana, aivan kuten mikä tahansa muukin toimiala, kehittyy koko ajan. Ja lisäksi kun kyse on luovasta alasta, on näkemyksiä varmasti ainakin lähes yhtä monia kuin tekijöitäkin. Ja jokainen aloittaa jostain! Mikäli asiakkaat ovat nähneet aiempaa työn jälkeäni, ja haluavat edelleen todella ostaa valokuvauspalvelun minulta, niin uskon heidän tietävän, mitä tuleman pitää. Pyrin aina tekemään parhaani, ja olen saanut hyvää palautetta asiakkailtani. Tästä huolimatta toki tiedostan, etten ole täydellinen ja kehitettävää löytyy niin teknisestä osaamisesta kuin palvelukokemuksen hiomisestakin vielä todella paljon. Lisäksi pyrin olemaan vertaamatta itseäni tarpeettomasti muihin. Vertaamalla itseäni esimerkiksi kymmenen vuotta alalla toimineeseen kuvaajaan en saa millään mittapuulla vertailukelpoista infoa osaamisestani sekä palveluistani. Tarjoan rohkeasti palveluitani niistä kiinnostuneille, ja kehoitan myös tutustumaan aiempiin töihini nettisivuillani. Yksinkertaista, eikö?

Kivimaa

Mitä aion kehittää jatkossa?

Jatkossa aion toiminnassani kehittää teknisen osaamisen lisäksi erityisesti palvelukokemusta. On tärkeää, että asiakkaalla on hyvä luottamus tekemiseeni, ja että hän tietää kuinka palveluprosessi etenee. Valokuvauksessa palveluprosessissa on tärkeää antaa asiakkaalle kattava info kuvauksesta, sen etenemisestä, sisällöstä sekä omista käytännöistäni. Hyvä konkreettinen esimerkki palvelun kehittämisestä on omalla kohdallani minikuvaukset. Järjestin viime kesänä ensimmäisen minikuvaukseni, johon sain paikalle useammankin maksavan asiakkaan. Tänä vuonna järjestän kuvauksen uudelleen, mutta olen keskittynyt aiempaa enemmän palveluprosessin etenemiseen.

Palvelupolku alkaa siitä, kun asiakas löytää tiedon tarjoamastani palvelusta eli minikuvauksesta. Hänen tulee saada helposti kaikki oleellinen kuvaukseen liittyvä informaatio, kuten kuvauksen aika, paikka, hinta sekä sisältö. Lisäksi kuvauksen varaaminen tulee olla asiakkaalle selkeää ja yksinkertaista. Kuvauksen varanneille asiakkaille lähetin lisäksi kuvausinfon, johon tiivistin uudelleen tärkeimmät tiedot kuvauksesta, sen sijainnista sekä kuvausajan konkreettisesta etenemisestä. Lisäksi kerroin, että kuvauksen aluksi täytetään kuvaussopimus, jossa käydään läpi esimerkiksi tekijänoikeudelliset asiat. Kuvausinfossa kerron myös kuvien tilaamiseen sekä laskutukseen liittyvät asiat sekä ohjeistan asiakkaita kuvaukseen valmistautumiseen kuten esimerkiksi vaatetuksen valintaan ja rekvisiittaan liittyen. Kattavan kuvausinfon ansiosta asiakas tietää, mitä tapahtuu ja milloin tapahtuu.

Lisäksi aion tulevaisuudessa kehittää tarjoamieni palveluiden kokonaisuutta entistä paremmaksi. Tämä tosin vaatii ensin hyvin tarkkaa pohdintaa siitä, minkälainen oma kuvaustyylini on ja minkälaisia asiakasprofiileja tahdon todella työlläni palvella. Tällä hetkellä itselleni mielenkiintoisimpia asiakasryhmiä ovat erityisesti lapsiperheet, joille tahdon tarjota vauva-, lapsi- sekä perhekuvausta. Lisäksi itseäni kiinnostaa odostusajankuvaus sekä hääkuvaus. Tarjoamieni palveluiden kirjo on siis ainakin vielä toistaiseksi varsin laaja.

Konkreettiset tavoitteeni seuraavalle vuodelle

Koska tavoitteiden asettaminen on tärkeää, ja julkisten tavoitteiden asettaminen vie aina lähemmäs tavoitteiden saavuttamista, aion nyt listata muutaman keskeisimmän tavoitteeni joita kohti aion kulkea seuraavan vuoden aikana. Ensimmäinen tavoitteeni on ehdottomasti asiakaskunnan laajentaminen. Tahdon tavoittaa sosiaalisen median kanavien kautta lisää potentiaalisia asiakkaita, jotka kiinnostuvat palveluistani ja ovat valmiita maksamaan niistä. Toinen tavoitteeni on kaikessa yksinkertaisuudessaan saada hääkuvausvarauksia vuodelle 2020. Hääkuvauksien varaaminen vuodelle 2020 alkaa olla käsillä, ja muutamia tarjouspyyntöjä olenkin jo saanut. Katsotaan, kuinka käy! Kolmas tavoitteeni on oppia monipuolisesti lisää valokuvaamisesta, sähköisestä markkinoinnista sekä asiakaspalvelusta. Sinänsä erittäin avoin tavoite, joka tosin tulee varmasti täyttymään sillä oppimista tapahtuu koko ajan.

 

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *